tisdag, september 13, 2005

Ett samtal med utvecklingen själv
I söndags hade jag ett intressant samtal med en kompis. Hon har jobbat ett drygt år nu, efter gymnasiet och har ett kul jobb. Men ändå är hon inte riktigt till freds med det.

Har du kul?
Hon har ett fritt jobb, gör lysande resultat, får uppmärksamhet och uppskattning. Men det är inte allt. När hennes pojkvän frågar om jobbet är kul, svarar hon "Ja, det är det!" Hans enkla slutsats är då; "jobba kvar".

Men så sa hon så här
"Jag kanske ska sluta nu vid jul, så att någon annan hinner sätta sig in i mitt jobb, innan hösten kommer. För då hinner man inte. Sen vill jag ju inte bli nån bitter tanta heller. Jag vill ju sluta på topp!"

Resonemanget?
Hon vill alltså sluta på sitt jobb, fast det är kul, för att hon inte ska tröttna på det snart. Det är smart tänkt. Men hon tänker också på den som kommer efter, hur den personenen ska komma in i jobbet på ett bra sätt. En sån vill arbetstagare vill vilken chef som helst ha.

Utveckling
När vi snackat ett tag om vad som är bäst för henne och bäst för organisationen, så utbrister hon; "Jag har i alla fall avsatt varje fredagseftermiddag för min egen utveckling. Då jag läser en ledarskapsbok eller nått sånt" Jag säger bara coolt! Hur rätt är inte det?

Hon har fattat!
Anna har helt och hållet fattat vad det handlar om.

Min topp5 ~Tänk på
  1. Ifrågasätt dig själv och din omgivning ibland
  2. Tänk på den som kommer efter dig
  3. Våga tänka stort och utanför ramen
  4. Glöm inte bort din egen utveckling
  5. Avsätt fredagseftermiddan till dig själv (personlig utveckling)

Inga kommentarer: