onsdag, december 07, 2005

Mötets konst - en serie om möten - del 3

Konsten att ha möten när det behövs!
Många möten blir det! Framför allt är det många rutin-möten som kanske inte ger dig eller de andra mötesdeltagarna så mycket.

Tipset!
Dra ner på fasta möten som bara planeras in ”utifall” det finns något att ta upp. Dra även ner på de fasta informationsmöten med standardinformation som lika gärna kan pressenteras genom intranätet eller via mejl.

Inrätta istället ”Ad-Hoc”-möten. Ett tillfälligt möte för ett speciellt ändamål. Hoppa över dagordning, konferensrum etc. Samla dina medarbetare här och nu för att informera kort om en speciell fråga eller lyft ett speciellt problem. Väntar du med det till nästa möte är det risk att det är för sent och att massa rykten spridits.

Regler för Ad Hoc-möten
Det kan vara bra att sätta upp korta hållpunkter som alla håller med om. Exempel på tre regler kan vara: 1. Vem som helst får samla ihop till ett Ad Hoc-möte (det är ju inte bara du som chef som vill bolla problem eller informera, men glöm inte bort att kalla själv). 2. De som är här, är här! (de som inte kan komma, kommer ju inte.) 3. Sammanfattning görs på ett blädderblockspapper och sitter alltid här på väggen. (så att alla kan se).

3 kommentarer:

Jonatan 'Kip' Kipowsky sa...

Jag håller verkligen med. Men det är viktigt att man inte råkar ha ett ad-hoc-möte om något där någon är involverad eller till och med delvis ansvarig och missar mötet. Då kan man givetvis ha ett spåna-möte, som leder till att man informerar eller diskuterar frågan med dessa saknade personer. Men man bör nog inte råka ha ett möte som någon annan faktiskt borde vara med på.

Unknown sa...

Nä, där håller jag med dig! Framför allt i början bör man nog vara försiktig med det.

Men har man lyckats införa en tradition med Ad Hoc-möten så tror jag de flesta tycker det är okej att missa ibland.

Då har man ju också den här blädderblocks-samanfattningen att "rutinmässigt" kasta ett öga på varje gång man går förbi.

Unknown sa...

Det kan också bli problem om det omedvetet eller udnermedvetet alltid blir samma person som missa ad hoc-mötet, den senast anställde, den med för mycket idéer, den med för lite idéer, den yngsta eller den med som skapar dålig stämning. Det finns mycket dold diskriminering vi måste förebygga med rutiner. Men på en arbetsplats med bra klimat där alla kan delta på samma villkor är det naturligtvis bra!